четверг, 17 ноября 2016 г.


Модель професійної компетентності бібліотекаря професійно – технічного навчального закладу

Освітній процес в сучасному навчальному закладі спрямований на формування конкурентоспроможної, самодостатньої особистості, яка вміє знаходити інформацію з різних джерел й ефективно оперувати нею в усіх сферах життєдіяльності.
Зміна пріоритетів в освіті викликала необхідність реформування бібліотек освітянської галузі, оновлення змісту їх діяльності, що вимагає від працівників бібліотек переосмислення своєї ролі в даному процесі. Та й самі бібліотеки виконують як свої специфічні завдання, так і сприяють динамічному розвитку суспільства та особистості. Вони не лише інформаційні центри закладів, а значною мірою і центри сприяння самоосвіті користувачів, формування духовності і психологічного розвантаження.
Розрізняють різні рівні сформованості компетентності: соціальну, комунікативну, інформаційну, навчальну, технічну й технологічну.
Професійна компетентність бібліотекаря передбачає:
·        володіння кодексом етики бібліотекаря;
·        знання законодавчо - нормативних документів;
·        комплектування фонду традиційними і нетрадиційними носіями інформації відповідно до стандартів освіти в Україні;
·        одержання і розміщення літератури;
·        дотримання принципів загальнодоступності інформації та їх реалізацію у виховній та освітній діяльності;
·        надання інформаційних послуг;
·        управління ресурсами;
·        планування і звітність діяльності бібліотеки;
·        автоматизацію бібліотеки.
Професійні якості бібліотекаря:
·        доброзичливо і зацікавлено відноситися до учнів;
·        бути готовим приймати конструктивну критику від колег і учнів, здійснюючи корективи в своїй діяльності;
·        мати власний погляд на соціальну ситуацію і навколишній світ і бути здатним поділитися ним з учнями;
·        мати розвинену здібність до критики і рефлексії;
·        утримуватися від ролі джерела мудрості і знання;
·        розуміти інших людей, що мають інші цінності, інтереси і здібності;
·        бути відкритим для будь - яких думок учнів з обговорюваного питання;
·        спокійно реагувати на їдкі зауваження в свою адресу;
·        мати власну позицію і свою манеру навчання, не бути безликим;
·        вміти ділитися з учнями і колегами по роботі своїми думками і відчуттями;
·        демонструвати компетентну поведінку – власну відповідальність за результат, допитливість, здібність до кооперації і діалогу і тому подібне;
·        демонструвати захопленість своєю роботою;
·        використовувати чітку, зрозумілу, гнучку мову з образними виразами.
Очевидно, що бібліотекар повинен володіти тими компетенціями, яким він навчає!

Професійно компетентна людина та, яка:
·        успішно розв’язує завдання навчання й виховання, готує для суспільства випускника з бажаними психологічними якостями;
·        задоволена професією;
·        досягає бажаних результатів у розвитку особистості учнів;
·        має й усвідомлює перспективу свого професійного розвитку;
·        відкрита для постійного професійного навчання;
·        збагачує досвід професії завдяки особистому творчому внеску;
·        соціально активна в суспільстві;
·        віддана педагогічній професії, прагне підтримувати навіть у складних умовах її честь і гідність, професійну етику;
·        готова до якісної та кількісної оцінки своєї праці, уміє сама це робити.
За аналізом праць науковців можна визначити такі ключові компоненти професійної компетентності.
1. Інформаційна компетентність, яка передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу.
2. Комунікативна компетентність - це вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків).
3. Продуктивна компетентність - це вміння працювати, отримувати результат, ухвалювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій бібліотекаря на перше місце ставить саме продуктивну компетентність.
4. Автономізація та компетентність - це здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже бібліотекар перш за все вчиться сам, це вічний учень.
5. Моральна компетентність - це готовність, спроможність і потреба жити за традиційними моральними нормами.
6. Психологічна компетентність - це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності.
7. Предметна компетентність, до змісту якої входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності.
8. Соціальна компетентність - це вміння жити та працювати з оточуючими.
9. Математична компетентність - це вміння працювати з числом, числовою інформацією.
10. Особисті якості бібліотекаря (це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності) - доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність.
Отже, поняття «компетенції та компетентності» значно ширші за поняття «знання, уміння, навички», тому що охоплюють:
·        спрямованість особистості (мотивацію);
·        здібності особистості до подолання стереотипів, відчуття проблеми, прояв принциповості, гнучкості мислення;
·        характер особистості - самостійність, цілеспрямованість, вольові якості.
Слід зазначити, що сучасні науковці здатні розглядати професійну компетентність бібліотекаря як сукупність трьох складових компонентів: предметно - технологічного, психолого - педагогічного, загальнокультурного.
Основні показники педагогічної компетентності бібліотекаря - це передусім:
·        особистісні якості, особливо перетворювальні та психологічні;
·        усвідомлення ролі бібліотекаря у вихованні громадянина, патріота;
·        безперервне підвищення загальної та професійної культури;
·        пошукова діяльність бібліотекаря;
·        володіння методами педагогічного дослідження;
·        конструювання власного бібліотечного досвіду;
·        результативність навчально - виховного процесу;
·        активна педагогічна діяльність, спрямована на перетворення особистості учня й бібліотекаря.
З огляду на зазначене можна стверджувати, що під професійною компетентністю бібліотекаря слід розуміти таку пошукову діяльність бібліотекаря, коли на основі бази знань, умінь, навичок та усвідомленого розуміння своєї ролі в суспільстві, безперервного самовдосконалення й саморозвитку особистості він забезпечує оптимальний варіант організації навчально - виховного процесу з метою формування творчої особистості.
На думку А. Макаренка, оволодіти педагогічною майстерністю може кожний педагог за умови цілеспрямованої роботи над собою. Вона формується на основі практичного досвіду.
Аналіз світових тенденцій у галузі педагогічної освіти засвідчує зростання вимог до професіоналізму й особистих якостей бібліотекаря.
Основними проблемами, з якими зустрічаються бібліотекарі навчальних закладів в цьому тисячолітті, є:
·        постійне ускладнення змісту освіти, гарантування високого рівня освітніх стандартів;
·        ускладнення проблем виховання;
·        безперервне оволодіння прогресивними технологіями навчання й виховання;
·        розв’язання складних професійно - педагогічних проблем, які вимагають інтеграції знань, практичних умінь і навичок з таких суміжних з педагогікою наук, як філософія, психологія, медицина, економіка, кібернетика та ін.;
·        робота в єдиному інформаційному середовищі, що передбачає раціональне використання інформаційних технологій у навчально - виховному процесі.
Компоненти, що перетворюють бібліотеку на особливе педагогічне середовище:
вдосконалення методик аналізу інформаційних потреб учнів училища;
оцінювання потрібної інформації, джерел для задоволення освітніх та індивідуальних потреб, інтересів;
сприяння реалізації державної політики в галузі освіти;
інформаційне забезпечення навчально - виховного процесу в училищі для засвоєння програмних знань, самоосвіти учнів;
виховання гармонійної, морально досконалої особистості, свідомого громадянина, здатного до інтелектуального, духовного і творчого розвитку;
проведення заходів з використанням літератури, що сприяє збагаченню життєвого досвіду учнів, засвоєнню ними культурних цінностей, зокрема: літературні ігри, експрес - подорожі, прес - діалоги, олімпіади літературних ерудитів;
співпраця з викладачами над інформацією з навчальних дисциплін, щоб з перших днів навчання в училищі пошук і отримання інформації, знання форматів її представлення були б звичайною, повсякденною практикою в житті кожного учня;
поступове реформування бібліотек на інформаційні центри з мультимедійними технологіями.
Серед основних педагогічних технологій, впроваджених у роботу бібліотеки, слід визначити такі:
·        допомога у створенні інтегрованих уроків, написання рефератів, повідомлень з навчальних дисциплін;
·        створення додаткових картотек, інформаційних списків, експрес-інформації;
·        формування інформаційної культури учнів, постійного прагнення їх до пошуку інформації, свідомого, осмисленого добору інформаційних джерел, формування у них навичок систематизації та особистісної оцінки інформації;
·        надання доступу до нетрадиційних носіїв інформації, зокрема, через мережу Інтернет та локальну мережу Інтранет;
·        системи бібліографічної інформації.
Технологічний процес діяльності бібліотеки навчального закладу загалом передбачає високий рівень професійної компетентності бібліотекаря. Як засвідчує дослідження професійних знань, умінь і навичок  бібліотекарів ПТНЗ, бібліотека розглядається ними як навчально - інформаційний, дозвіллєвий центр для забезпечення потреб в інформації.
Сучасний підхід до моделювання ефективного бібліотечного процесу вимагає від бібліотекарів високого професійного рівня, що включає:
·        знання з фаху;
·        володіння основами комп’ютерної грамотності й сучасними інформаційно - комунікаційними технологіями;
·        навичками переробки інформації й передачі її користувачам;
·        уміння створити в бібліотеці комфортне середовище для читача й сформувати в нього позитивну мотивацію до читання;
·        оволодіння фахівцем технологією моніторингу всіх бібліотечних процесів з метою їх удосконалення, максимального наближення до користувача.
Сьогодення вимагає й особистісної зорієнтованості бібліотечного процесу. Бібліотекар має враховувати індивідуально - психологічні особливості кожного читача, розкривати особистісну індивідуальність для оточуючих і нього самого, розширяти його соціальну компетентність, світогляд, можливості взаємодіяти з навколишнім світом.
Реалізовуючи основні функції, бібліотекарі серед пріоритетних напрямків діяльності відзначають такі:
·        формування основ інформаційної культури як складової загальної культури особистості, що дозволяє їй правильно формувати свої запити;
·        ефективно здійснювати пошук необхідних джерел;
·        вміти відбирати, критично оцінювати інформацію та створювати якісно нову;
·        орієнтація учнів на загальнолюдські та національні цінності;
·        впровадження особистісно орієнтованих технологій, спрямованих на розкриття природних задатків, творчого потенціалу кожного з читачів
Сучасний читач має широкий доступ до різного роду джерел інформації, включаючи і мережу Інтернет, а читання «для душі» в більшості випадків замінюється переглядом відеофільмів та комп’ютерними іграми. Значна кількість змістовних, цінних книг залишаються поза увагою учнів. Саме тому бібліотекарі використовують різні прийоми, методи і технології розкриття цінності творів, які пробуджують й зміцнюють в учнів кращі людські якості, допомагають, як наголошував В.О.Сухомлинський, «…відкрити буквально перед кожним, отже й перед найпосереднішим, найважчим вихованцем ті сфери розвитку його духу, де він може досягти вершини, виявити себе, заявити про своє Я, черпати сили з джерела людської гідності, почувати себе не обділеним, а духовно багатим».
Впровадження сучасних видів інформування та оптимізація процесу обслуговування користувачів, а також реалізація основних завдань, пріоритетних напрямків та власне проблем, над якими працюють бібліотекарі, вимагають системного підходу та вибору доцільних технологій, методів і форм щодо:
  • моделювання універсального бібліотечного фонду, що відповідає профілю закладу, змісту освітнього процесу, його інформаційним, виховним та культурологічним функціям, а також запитам, інтересам і потребам користувачів;
  •   створення довідково - пошукового апарату для багатоаспектного розкриття фонду через систему каталогів, картотек та фонду довідково - інформаційних видань, включаючи електронні бази даних;
  •  максимального розкриття фонду бібліотечних документів через сучасні форми наочної популяризації літератури та оптимізацію довідково-бібліографічного обслуговування;
  •  формування інформаційної культури користувачів;
  •  впровадження сучасних інформаційно - комунікаційних технологій та використання медіа ресурсів у практиці роботи;
  •  створення сприятливих умов для позитивної мотивації до читання;
  •  психолого - педагогічного аспекту розкриття творчого потенціалу читачів, їх здібностей та обдарувань.

Цілеспрямований розвиток індивідуальності читача можливий лише тоді, коли творчість бібліотекаря стимулюватиме його дослідницько - пошукову, творчу діяльність, пов’язану з книгою, творчістю письменників, забезпечуючи розумне поєднання традиційних форм і методів із сучасними інформаційно - комунікаційними технологіями.
Сьогодні творчі бібліотекарі не лише популяризують книгу, проводять системну роботу щодо формування активного, грамотного користувача, а й спрямовують свою діяльність на створення виховуючого середовища як засобу впливу на його духовний світ.
Напрацьовуючи ефективну систему роботи, училищні бібліотекарі зосереджують свою увагу на раціональному співвідношенні бібліотечних форм і методів з моральними потребами й мотивами поведінки учнів, формуванні творчої особистості засобами бібліотеки й книги. Це сприяє як успішному засвоєнню учнями навчальних програм, так і підвищенню професійної майстерності педагогів. Крім того, сучасні технології, що використовуються у роботі бібліотеки, характеризуються нешаблонними формами набуття знань, відсутністю оцінювання. Їх різноманітність, новизна, нетрадиційність викликають в учнів бажання проявити свою індивідуальність, ерудицію, кмітливість, фантазію, розкривають творчі нахили і здібності, сприяють неформальному спілкуванню дітей у вільний від навчання час. Саме це дозволяє створити оптимальні умови для взаємодії учня, вчителя, бібліотекаря щодо вирішення та аналізу реальних проблем сьогоднішніх учнів, проектування шляхів їх розв’язання.
У тісній співпраці з педагогічним колективом бібліотекарі залучають учнів до духовних, історичних, культурних традицій українського народу, до його ремесел, образотворчого, декоративно - ужиткового мистецтва через книгу, організацію дослідницько - пошукової діяльності.
Звертаючись до книги, бібліотекарі спільно з педагогами, акцентують увагу учнів на кращі людські якості та взаємовідносини між людьми.
«Захоплення книжкою в поєднанні з людяністю всього буття дитини має стояти на першому місці, – це осереддя високоморальної поведінки й багатого духовного життя дитини»,  – наголошував Сухомлинський.
Розширяючи читацьку аудиторію, бібліотекарі нашого училища повною мірою використовують можливості різних заходів, пов’язаних з книгою. Так, участь учнів нашого училища у різноманітних обласних та всеукраїнських конкурсах проводиться з метою виховання широкої читацької культури учнів, заохочення їх до систематичного читання задля постійного підвищення рівня їх особистого розвитку; вироблення в учнів навичок самостійної роботи з книгою, підвищення ефективності процесу читання; критичного аналізу, переосмислення і творчої інтерпретації прочитаного.
У цьому навчальному році учні нашого бібліотечного гуртка взяли участь в обласному конкурсі творчих дослідницько – пошукових робіт на тему «М.Пирогов – видатна особистість Вінниччини».
У минулому навчальному році в обласному конкурсі соціальних проектів учнів професійно – технічних навчальних закладів «Я – в житті мого навчального закладу»  учень нашого бібліотечного гуртка Хомюк Богдан у номінації «Я і мій навчальний заклад» зайняв друге місце.
Дані заходи сприяють підвищенню суспільного значення і ролі училищних бібліотек.
Минулорічний обласний заочний  конкурс «Бібліотекар 2011 року» ще раз підтвердив, що питання удосконалення бібліотечного процесу на основі впровадження сучасних інформаційних та педагогічних технологій, а також створення умов для формування ціннісних орієнтацій інформаційно компетентної, духовно багатої особистості учня є актуальним для всіх бібліотек професійно – технічних навчальних закладів області. Сучасна бібліотека має стати центром інформації, духовності й культури, постійно оновлюватися, модернізуватися відповідно до умов сьогодення.
Необхідною умовою професійного зростання бібліотекаря, розкриття творчого потенціалу є, в першу чергу, особистісна зацікавленість у результатах своєї праці. Цьому сприяє й створення належних умов та максимальних можливостей для ініціативи, самостійності, творчого пошуку як на рівні закладу, так і на рівні області, а також їх участь у різних заходах з фахової майстерності.
Серед них обласний конкурс «Бібліотекар - 2011» сприяв поширенню й впровадженню досвіду використання інноваційних бібліотечних технологій у роботі з користувачами.
Участь у конкурсі для кожного бібліотекаря - це, перш за все, глибоке переосмислення основних завдань та функцій бібліотек, критичного перегляду власного досвіду.
Конкурсні матеріали переможців училищного етапу, що направлені до обласного журі цьогорічного конкурсу розкривають сучасні підходи до організації бібліотечної справи, систему інформаційної підтримки освітнього процесу в навчальних закладах, що передбачає впровадження нових, ефективних технологій в тісному взаємозв’язку з педагогічним колективом, бібліотеками інших систем. Описи досвіду роботи доповнюються мультимедійними презентаціями бібліотек, публікаціями, буклетами, розробками інтегрованих уроків, проектів. Кожна робота розкриває як рівень професійної компетентності конкурсантів, володіння ними ефективними формами і методами роботи, так і їх власний творчий пошук в удосконаленні бібліотечної діяльності.
Процес самоосвіти, підвищення інформаційної культури користувача та виховання культури читання бібліотекарі пов’язують з проблемою взаємозв’язку між вмінням віднаходження необхідних джерел інформації, їх аналізу та практичним досвідом використання. У переважній більшості матеріалів зосереджена увага на даній проблемі. Вдале поєднання традиційних та інноваційних технологій, інтерактивних методик створює передумови для реалізації даного аспекту діяльності через систему інтегрованих бібліотечних уроків, консультацій тощо. Представлено й тематику формування ціннісного ставлення читачів, до природи й оточуючого середовища, до історичного минулого та сьогодення українського народу, його культурної й духовної спадщини.
Професійні конкурси, стимулюючи творчий пошук бібліотекарів, їх прагнення до постійного збагачення індивідуальної лабораторії новими знахідками й відкриттями, сучасними технологіями й інтерактивними методами, також сприяють і створенню позитивного іміджу бібліотеки, підвищенню авторитету самого працівника серед учнів, педагогів, батьківської громадськості.
Усе це може здійснювати тільки бібліотекар з високою професійною компетентністю, розвиненими творчими здібностями, високим рівнем інтелігентності, ерудованості, здібностей до безперервної освіти.
Сьогодні є всі підстави говорити, що бібліотекар має бути унікальним і водночас універсальним спеціалістом, "навігатором знання". За такими спеціалістами не тільки сьогодення, а й майбутнє розвитку бібліотечної справи.


Бібліотекар: Біньковська Н.А.

Комментариев нет:

Отправить комментарий