Училищна бібліотека – інформаційний центр
Інформаційно-комунікаційні
технології відкривають нові можливості щодо формування масиву документ них
ресурсів, розширення спектра інформаційних послуг, надання доступу до
віддалених джерел інформації, удосконалення традиційних форм роботи,
популяризації читання тощо. Сьогодні можна з упевненістю сказати: чим активніше
бібліотека запроваджує ці технології, тим скоріше вона інтегрується в єдиний
інформаційно-освітній простір училища.
Найвиразнішою ознакою сучасного
етапу розвитку людства є перехід від індустріального суспільства до суспільства
інформаційного. Як свідчать міжнародні дослідження, потік інформації
збільшується дуже швидко, адже кожних 12 місяців обсяг інформації і знань подвоюється.
Проблема забезпечення процедур пошуку, доступу, використання й оцінки інформації
з різних аспектів та галузей життєдіяльності стає чи не найактуальнішою
проблемою сьогодення.
Єдиним шляхом входження
українських бібліотек до світового інформаційного простору є інтенсивне
запровадження новітніх комп'ютерних технологій, які надають користувачам
можливість одержати доступ не лише до інформаційних ресурсів окремої
бібліотеки, але і світових інформаційних ресурсів.
Саме бібліотеки посідають
провідне місце в системі інформаційних послуг і покликані збирати, зберігати і
надавати користувачам різноманітну інформацію за їх запитами. Наявність і
використання в бібліотеці сучасних технологій-безсумнівне свідчення того, що
вона знаходиться на певному рівні інформатизації.
Це добре розуміє адміністрація
нашого училища, тому в арсеналі нашої бібліотеки-три сучасних комп’ютери,
підключених до мережі Інтернет та локальної мережі Інтранет; два сканери, два
ксерокси, принтер, два телевізори. Все це дає змогу бібліотеці училища постійно
перебувати в центрі всіх інновацій, що застосовуються в навчально-виховному
процесі.
Козятинське міжрегіональне вище
професійне училище залізничного транспорту це заклад нового типу, в якому
здійснюється навчання відповідно до Концепції профільного навчання, метою якого
є забезпечення можливостей для рівного доступу учнівської молоді до здобуття
професійної та загальноосвітньої освіти, неперервної освіти протягом усього
життя, виховання особистості, здатної до самореалізації, професійного зростання
і мобільності в умовах реформування сучасного суспільства. У закладі найповніше
реалізовується принцип особистісно-орієнтованого навчання, що значно розширює
можливості учня у виборі власної освітньої траєкторії.
Пріоритет за електронними ресурсами
Розвиток та формування життєвої
компетенції обдарованих учнів відбувається шляхом надання інформації про
бібліотечні ресурси. Тому важливою умовою реалізації концепції профільного
навчання є формування бібліотечного фонду для кожної професії, забезпечення
учнів та викладачів навчально-методичною літературою, програмними засобами навчання,
відео, аудіо та медіа документами.
Умови створення концепції:
·
Створення бази даних авторських навчальних програм з
предметів варіативної частини навчального плану та авторських підручників;
·
Формування бібліотечного фонду, відео, аудіо, медіа теки
для кожного профілю навчання;
·
Створення міцної матеріальної бази (комп’ютерна техніка,
оргтехніка, теле, відео, аудіотехніка, копіювальна та друкарська техніки).
Бібліотека комплектує, зберігає
та видає у користування літературу згідно з навчально-виховними програмами,
застосовуючи добре відомі форми бібліотечної роботи у поєднанні з інформаційно-комунікаційними
технологіями (ІКТ).
Використання ІКТ, а також
можливість пошуку інформації в Інтернеті, по-перше, суттєво розширюють
перспективи наших учнів і викладачів щодо отримання інформації з різних джерел
як традиційних (книг, газет, журналів, довідкових видань), так і нетрадиційних
для бібліотек (відео матеріалів, комп’ютерних програм, баз даних тощо).
По-друге ж, розвивають критико-аналітичні здібності обдарованих учнів та
підвищують майстерність викладачів, свідченням чого є багаторазові перемоги
учнів в олімпіадах, турнірах і конкурсах обласного та всеукраїнського рівнів.
Розширення можливостей пошуку й
отримання необхідної інформації спонукало користувачів бібліотеки училища
опановувати інноваційні інформаційні технології, вчитися застосовувати їх для
навчання та професійної діяльності , а також для самостійного отримання
потрібної інформації з використанням різноманітних засобів. Такими засобами
можуть бути спеціально створені педагогічні програмні засоби навчального
призначення або ресурси, доступні в мережі Інтернет. У фонді бібліотеки училища
наявні та повсякденно використовуються під час підготовки до уроків,
контрольних робіт, олімпіад, конкурсів, тренінгів, проведення досліджень,
зокрема , такі матеріали:
·
електронні довідкові видання;
·
електронні посібники;
·
електронні (віртуальні) практикуми;
·
віртуальні лабораторії;
·
електронні тренажери;
·
електронні задачники;
·
електронні засоби контролю досягнень учнів;
·
електронні атласи;
·
електронні хрестоматії.
Під час навчання широко
використовується мультимедійне обладнання та документи з бібліотечного фонду на
електронних носіях, науково-пізнавальний аудіо-відео фонд, що дає змогу
ліцеїстам долучитися до світової культури, розвивати свій духовний світ тощо.
Інформаційно-комунікативні технології і бібліотеці:
практичний аспект
Окрім створення баз даних,
формування фонду електронних ресурсів бібліотека нашого училища широко
застосовує комп’ютерні технології для виконання внутрішньобібліотечних робіт:
ведення звітно-аналітичної документації; сумарного обліку надходжень та вибуття
документів; підготовки мультимедійних матеріалів для бібліотечних заходів,
створення та оперативного поповнення бази даних профільних навчальних програм
та підручників (затверджених Міністерством освіти і науки, молоді та спорту
України), навчальних програм спецкурсів, курсів за вибором та факультативів,
періодичних видань, контингенту учнів тощо.
Одним із найбільш функціональних
та ефективних засобів, що використовуються під час проведення бібліотечних
занять, лекцій, семінарів, конференцій, є мультимедійна презентація у програмі
Power Point.
Як приклад можна розглянути
бібліотечну гру «Тематичний пошук інформації». Ця гра спрямована на систематизацію,
розширення та поглиблення знань щодо методів вибору літератури, ознайомлення зі
структурою та засобами пошуку у систематичному каталозі та систематичній
картотеці статей, стимулювання читацької активності учнів. Роботу учнів із
каталогами та картотеками, а також інформаційне повідомлення бібліотекаря,
супроводжується мультимедійною презентацією «Тематичний пошук інформації».
Наше училище є базовим навчальним
закладом із упровадження проектних технологій навчання з використанням
інформаційно-комунікативних технологій за технологією Ін тел «Навчання для
майбутнього». Метод проектів домінує і в організації бібліотечно-інформаційної
діяльності. Під керівництвом бібліотеки на базі бібліотечного гуртка «Джерело»
учнями училища розроблени і реалізована велика кількість різноманітних
пізнавальних проектів. Започатковано індивідуальні заняття зі здібними учнями з
метою підготовки їх до участі в конкурсах:
- обласному конкурсі соціальних
проектів учнів професійно-технічних навчальних закладів «Я – в житті мого навчального
закладу» два члени бібліотечного гуртка
«Джерело», що діє при бібліотеці, зайняли два других місця :
- у номінації «Я і мій навчальний
заклад» Хомюк Б.В.;
- у номінації «Я-лідер»
Прилуцький О.Г.
У цьому році взяли участь у
обласному конкурсі творчих дослідницько-пошукових робіт на тему: «М.Пирогов -
видатна особистість Вінниччини» серед учнів бібліотечних гуртків
професійно-технічних навчальних закладів. Підготовлено та відправлено на
конкурс два проекти:
- «М.І.Пирогов – видатний хірург,
учений, винахідник ХІХ століття» творчий звіт учня групи 240 ОКН-Б Плис
Максима;
- «М.І.Пирогов - символ великого
гуманізму, милосердя, патріотизму, працездатності, неосяжної любові до науки»
колективний проект учениць групи 30 ОКН.СК Гвоздюк Катерини та Аношенкової
Анни.
Свою роботу бібліотека
спрямовує по таких основних напрямках:
громадянське виховання-мета цих заходів виховувати
почуття гордості за свою рідну землю, малу і велику батьківщину. З цією метою
проведено у рамках місячника громадянського та військово-патріотичного
виховання проведено бесіду «Моя земля – земля моїх батьків». Організовано
книжкову виставку «Горджусь тобою, Україно», проведено науково-теоретичну
конференцію «Незалежність України - здійснення мрій багатьох Українців»,
проведено тематичний вечір «День соборності України»;
родинно – сімейне виховання – мета виховувати почуття любові до
своєї родини, цінити своїх батьків, берегти духовні сімейні цінності. У рамках
місячника родинно-сімейного виховання організовано книжкову виставку «Роде наш
красний, роде наш прекрасний». Бібліотекою проведено вишиванковий вернісаж
«Український рушник в народному побуті», виховну годину «Українська народна
вишивка», проведено диспут «У чому сенс життя»;
військово-патріотичне виховання – мета – виховувати почуття
патріотизму, поваги до подій української історії та людей, які їх пережили,
формувати власну оцінку подій. Бібліотекою проведено урок пам'яті «Голодомор
2932-1933 років», виховну годину «Відображення голодомору 1931-1933рр у художній літературі». Проведено
літературний вечір «Тих днів не змовкне слава», вечір пам'яті «Герої Крут –
провісники волі», читацьку конференцію «З тобою, роде мій орлиний, іду дорогами
війни». До місячника патріотичного виховання проведемо зустріч з ветераном
війни «Незгасна пам'ять»;
трудове (професійне) виховання учнів – мета-пропаганда професій,
які є в нашому училищі. Організовано книжкову виставку «Професії, що навчають в
нашому училищі», беру участь в
училищному конкурсі «Кращий по професії» та проведено бесіду «Ціна хліба»;
художньо-естетичне виховання –виховувати любов до прекрасного,
естетичного сприйняття світу, духовної наснаги. Бібліотекою проведено День
відкритих дверей до дня відзначення всеукраїнського Дня бібліотек «Цікавий світ
української книги», організовано
перегляд літератури «Українська книга – джерело народної мудрості».Проведено у
рамках місячника художньо-естетичного виховання виховну годину «Що внутрішня,
що зовнішня краса, тобі одній дарована, людино», та читацьку конференцію
«Шевченківськими стежками»;
моральне виховання – донести до учнів поняття добра
та зла, розвивати вміння розрізняти ці два поняття, вміння пробачати інших і
самому просити пробачення, ознайомити з неминучістю кари за зло, виховати в
учнів бажання робити добрі вчинки. Проведено диспут «Добро та зло», відверту
розмову «Що ви знаєте про своїх однолітків», організовано тематичну поличку
«Віра, мораль, молодь»;
формування здорового способу життя - мета-розширити
знання студентів про пагубну дію
наркотиків на організм
людини, попередити страшний недуг,
підвищити значимість достатньо важливого
в житті вміння — вміння сказати «ні». У рамках місячника морально-трудового
виховання та формування здорового способу життя проведено диспут «Шкідливість
куріння на здоров'я людини» та бесіду – роздум «Твоє здоров'я в твоїх руках»
та цикл бесід «Небезпечна
пристрасть»,виховну годину «Знати, щоб жити»;
превентивне виховання –
ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов'язками, вчитися відрізняти
права від обов'язків, закріпити їх в пам'яті учнів, навчити дітей вмінню
захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру поведінки,
виховувати дисциплінованість, повагу до законів, товаришів. Проведено обмін
думками між групами №55 та 23 «Знай свої права, виконуй свої обов'язки»;
екологічне виховання –
мета-виховувати дбайливе ставлення до природи, оточуючого середовища.
Планується провести усний журнал «Дзвони Чорнобиля – душу тривожать»,бесіду
«Збережемо рідну землю голубою і зеленою», організовано книжкову виставку
«Пробач мені моя земля»;
сприяння творчому розвитку
особистості – проведено виховну годину «Училище наш дім, а ми
господарі у нім», та проведено відверту розмову «Твоє призначення на землі»;
краєзнавча робота –
мета-виховувати любов до рідного краю. Проведено вечір поезії «Поетичні голоси
Вінниччини», заплановано провести бібліографічний огляд «Кришталеві джерела»,
організовано книжкову виставку «Кришталеві джерела».
Під час проведення цих заходів також застосовувався мультимедійний
супровід, адже поєднання книг, комп’ютерної графіки, анімації, відео
зображення, звуку, інших мультимедійних компонентів надає абсолютну унікальну
можливість зробити захід максимально наочним, а значить зрозумілим і доступним.
Наступним аспектом діяльності бібліотеки з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій є складання рекомендаційної бібліографії
(Рекомендаційних списків, оглядів, покажчиків, буклетів) та оформлення
книжкових виставок і полиць. Книжкова виставка-поширена в бібліотеці технологія
роботи з читачами. Цікаво оформлена і вдало розміщена вона прикрашає
бібліотеку, викликає бажання підійти та подивитися представлені на ній видання,
взяти книгу для читання. Під час підготовки та оформлення бібліографічних
матеріалів, виставок та експозицій у бібліотеці використовую програму Microsoft
Office Publisher, яка має спрощену, порівняно з професійними видавничими
системами, функціональність і забезпечує якісну верстку публікацій у двох
основних режимах: створення і редагування друкованої та електронної публікації.
Поряд з цим бібліотека училища використовує інформаційно-комунікаційні
технології у своїй методичній діяльності. Це дозволяє нам на високому професійному
рівні організовувати, проводити або просто брати участь у різноманітних заходах
із підвищення кваліфікації бібліотекарів.
Отже, спектр використання інформаційно-комунікаційних технологій в
бібліотечній діяльності – найрізноманітніший. Утім головне завдання бібліотеки
училища в тому, щоб застосування інформаційно-комунікаційних технологій мало
світоглядний, загальнокультурний характер, було спрямоване на всебічний
розвиток особистості користувача й розкриття його творчих здібностей.
1.
Вовковінська Н. В.
Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,
перспективи / Н.В.Вовковінська, Ю.О.Дорошенко, Л. М. Забродська ; за ред. В. М.
Мадзігона та Ю.О.Дорошенка. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 276 с.
2.
Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні
технології у підготовці майбутніх учителів // Сучасні інформаційні технології
та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія,
досвід, проблеми : зб. наук. праць. –Вип.
21 / Р. С. Гуревич, О. М. Скупий. –Київ-Вінниця
: ТОВ фірма «Планер», 2009. – С. 33-36.
3.
Дементієвська Н. П., Морзе Н.В.
Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні
технології і засоби навчання : зб. наук. праць / Н. П. Дементієвська, Н. В.
Морзе ; за ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука. – К. : Атака, 2009. – С. 76-95.
4.
Інноваційні педагогічні технології у
трудовому навчанні : навчально-методичний посібник (пробне видання) ; за заг.
ред. О. М. Коберника, Г. В. Теращука. – Тернопіль-Умань, 2007. – 208 с.
5.
Коротяев Б. И. Учение – процесс
творческий. Из опыта работы / Б. И. Коротяев. – М. : Просвещение, 2010. – 120
с.
6.
Дементієвська Н. П. Intel. Навчання для
майбутнього / Н. П. Дементієвська, Н. В. Морзе. – К. : Нора - прінт, 2005. –
528 с.
7.
Полат Е. С. Новые педагогические и
информационные технологии в системе образования / Е. С. Полат. – М. :
Издательский центр «Академия», 2009. – 272 с.
10. http://pidruchniki.ws/14990528/pedagogika/zmist_pozaurochnoyi_pozashkilnoyi_vihovnoyi_roboti
Бібліотекар
_______________Біньковська Н.А.
Комментариев нет:
Отправить комментарий